Noua Lege RCA – (privind asigurarea de raspundere civila auto) – Modificari importante

  • Noua lege RCA
    Clic pentru descarcare text Lege(pdf.)

    Camera Deputatilor a aprobat, marti – 16 mai 2017, in calitate for decizional al Parlamentului, noua Lege RCA , privind asigurarea de raspundere civila auto – , cu 226 de voturi „pentru”, 25 „impotriva”, 4 „abtineri”, in timp ce un deputat nu a votat.  – (putem citi in XPRIMM (Legea RCA a fost aprobata de Parlament )

  • Noua Lege RCA – Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie – cunoscuta sub denumirea de Legea RCA – a fost publicata luni, 12 iunie 2017, in Monitorul Oficial, urmand sa intre in vigoare peste 30 de zile (Legea RCA a fost publicata in Monitorul Oficial si intra in vigoare in 30 de zile).

Cele mai importate modificari aduse de Noua Lege RCA:

 

  1. Tarife de referinta
    Vezi tarife mai sus!

    S-a introdus Tariful de referinta – Acesta a fost calculat de ASF si are caracter orientativ (sunt valori maximale), fiind calculat pe baza datelor cu privire la polite (2012 – 2016) si la daune (2010 – 2016) si are valori cuprinse intre 500 lei si 7.300 lei pe an. Vezi aici toate tarifele. Acestea au intrat in vigoare vineri, 19 mai 2017.

    1. Tariful de referinta se calculeaza semestrial de catre o societate cu expertiza recunoscuta in domeniu, contractata de catre A.S.F. si se publica de catre A.S.F.
    2. Asiguratorul calculeaza o prima de asigurare astfel incat sa se acopere toate obligatiile ce decurg din incheierea contractelor RCA.
    3. In calculul tarifului de prima, asiguratorii RCA pot folosi criterii de risc, indici de incarcare, coeficienti de majorare si/sau corectie ori alte instrumente de ajustare a tarifelor stabilite prin reglementari ale A.S.F.
    4. Pentru determinarea sumei reprezentand prima de asigurare, asiguratorul RCA poate lua in calcul istoricul daunelor platite, in ultimii 5 ani, pentru accidente produse prin intermediul vehiculului asigurat, precum si utilizarea unor tehnologii de tip telematics.
  2. Decontarea directa – Companiile de asigurari trebuie sa oferteze acest serviciu auxiliar, dar este facultativ pentru clienti.
  3. A fost introdus conceptul de „asigurat cu risc ridicat” – persoana care pe baza incadrarii in clasele de risc pentru care cel puțin 3 asiguratori RCA oferteaza un tarif de prima de N ori mai mare decat tariful de referința calculat de catre BAAR; factorul „N” este stabilit de catre BAAR, cu aprobarea Autoritații de Supraveghere Financiara si este calculat pentru un vehicul cu aceleasi caracteristici tehnice cu cele ale vehiculului pentru care se solicita asigurarea, precum si pentru aceeasi clasa de Bonus-Malus a asiguratului/utilizatorului; caracteristicile tehnice ale vehiculelor se vor raporta la capacitatea cilindrica, cu excepția vehiculelor cu motoare electrice, caz in care se va ține seama de puterea acestora.
  4. Plata primelor de asigurare se face integral sau in rate.
    1. Contractul RCA se incheie pe o perioada cuprinsa intre o luna si 12 luni, multiplu de o luna, in functie de optiunea asiguratului.
    2. Contractul RCA poate fi suspendat la cererea asiguratului, cu obligatia depunerii placutelor de inmatriculare/inregistrare la autoritatea care le-a eliberat.
    3. Suspendarea contractului RCA la cerere se face cu depunerea placutelor de inmatriculare.
    4. Masinile aflate in proces de inmatriculare vor avea nevoie de asigurare inainte de a obtine numerele de inmatriculare.
  5. Bicicletele si carutele nu vor plati RCA.
  6. Ca urmare a producerii unui accident de vehicule, asiguratul notifica asiguratorul RCA cu privire la aceasta in termen de 5 zile lucratoare de la producerea accidentului
  7. Se sanctioneaza utilizarea in reparatia vehiculelor avariate a pieselor sau ansamblelor contrafacute si/sau falsificate de catre unitatile reparatoare auto.
  8. Despagubirea se plateste de catre asiguratorul RCA in termen de 10 zile de la data acceptarii ofertei de despagubire prevazuta la alin. (1) lit. a) sau de la data la care asiguratorul RCA a primit o hotarare judecatoreasca definitiva sau acordul entitatii de solutionare a litigiului cu privire la suma de despagubire pe care este obligat sa o plateasca.
  9. Cererea de despagubire se poate inainta si prin mijloace electronice.
  10. Criteriile de aplicare pentru sistemul bonus/malus sunt cele prevazute in reglementarile A.S.F.
    1. Clasa bonus/malus poate lua in calcul istoricul soferului. Informatiile privind istoricul soferului sunt cele aflate atat in baza de date cu asigurarile obligatorii de raspundere civila auto incheiate pe teritoriul Romaniei coroborate cu cele din baza de date detinuta de catre directia de specialitate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Odata cu intrarea in vigoare a noii legi  se abrogă:
a) Legea nr. 136/1995 privind asigurările şi reasigurările în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 303 din 30 decembrie 1995, cu modificările şi completările ulterioare;
b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 54/2016 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii
produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
723 din 19 septembrie 2016;
c) art. 51 şi art. 39 alin. (2) lit. j) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea şi supravegherea intermediarilor în asigurări şi
reasigurări, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 10 aprilie 2000, cu modificările şi completările
ulterioare.
Intrarea în vigoare a

In continuare voi analiza noua lege din punctul de vedere al pagubitilor.

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *