Dauna totala

RCA-Ieftin

In primul rand sa vedem ce este Dauna Totala la RCA !

 

dauna totala – prin definitie in NORMELE privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule:

Dauna totala se defineste ca fiind situatia in care cuantumul pagubei,  depaseste 75% din valoarea vehiculului la data producerii evenimentului.

Cuantumul pagubei la vehicule este egal cu costul reparatiilor partilor componente sau ale pieselor avariate ori cu costul de inlocuire a acestora. Acestea  includ si cheltuielile pentru materiale, precum si cele de demontare si montare aferente reparatiilor si inlocuirilor necesare ca urmare a pagubelor produse prin respectivul accident de vehicul, stabilite la preturile practicate de unitătile de specialitate, la care se adaugă cheltuielile cu transportul vehiculului, precum si cele efectuate pentru limitarea
pagubelor, dovedite cu documente justificative.

Ce avem de facut in caz de Dauna totala ?

 

Treaba ar fi simpla, cerem valoarea vehiculului la data producerii evenimentului , dupa care solicitam sa ni se comunice Cuantumul pagubei facem comparatia si aflam imediat daca avem sau nu dauna totala.

Intentionat am scris cerem si solicitam aceste valori pentru ca stabilirea lor nu este chiar asa de simpla.

Cu  noua norma ASF 23/2014 s-a eliiminat calculul valorii reale plecand de la pretul de nou.

Pana atunci era o situatie clara : s-a plecat de la valoarea de noua (pret de achizitie sau valoare de catalog) la care s-a aplicat o scala de uzura bine definita prin norme si astfel calculul valorii  vehiculului la data producerii evenimentului se stabilea cu exactitate. Dar mai nou se ia in considerare valoarea de piata si cum nu exista sisteme de specialitate bine puse la punct pentru piata din Romania , aceasta valoare reala – cum se mai numeste in mediul asigurarilor – poate da nastere  la tergiversari.

Acelasi lucru se poate intmpla si la stabilirea cuantumului pagubei, pentru ca asa cum este definit si in norme, aici se iau in calcul :

  • costul reparatiilor;
  • costul de inlocuire;
  •  cheltuieli pentru materiale;
  • preturi practicate de unitătile de specialitate;
  • cheltuieli cu transportul vehiculului,
  • cheltuieli efectuate pentru limitarea pagubelor

iar aceste valori pot varia functie de calitatea pieselor de schimb ( originale sau de producatori), de tipul unitatilor de speciealitate ( reprezentante de marci sau ateliere mai mici) de tipuri de materiala folosite si asa mai departe. Astfel limitele valorii cuantumului despagubirii stabilite pot sa difere mult pentru aceasi dauna calculata in moduri diferite.

Important este: In totdeauna cand ajungeti sa fiti despagubit ca dauna totala cereti modul de calcul al acestori valori stabilite de asigurator si cereti parerea unui consultant ( in cazul in care vi se pare valoarea stabilita prea mica)

 

Pentru mai mult ai la dispozitie Ghidul premium de dauna sau adreseaza o intrebare pe pagina contact !